ÚNIK VODÍKU BĚHEM STARTU RAKETOPLÁNU ZPŮSOBIL ZTRACENÝ 'ŠPENDLÍK'

Space Correspondent Miles O'Brien

KENNEDY SPACE CENTER, Florida (CNN) -- Inženýři NASA hledali příčinu potenciálně nebezpečného úniku vodíku, který postihl pravý hlavní motor během nedávného startu raketoplánu Columbia. Inženýři doufají, že tím nebude ohroženo datum startu dalšího raketoplánu, který je nyní naplánován na polovinu září.

Několik spolehlivých zdrojů CNN řeklo, že do spalovací komory nádrže s tekutým kyslíkem se dostala ucpávka, větší špendlík, který pak při startu ovlivnil tři ze 1080 chladících trubic obtáčejících zvon trysky.

Jakmile špendlík přišel do chladících trubic, zúžil jejich průřez nebo je částečně ucpal. Vodík, který procházel ven dírkami po špendlíku způsobil v pravém hlavním motoru zvýšení teploty o 100o a větší spotřebu paliva. Ve výsledku potom hlavní motor Columbie ukončil činnost přibližně o sekundu dříve a raketoplán se dostal na dráhu o 11km nižší. Pětidenní mise tím ohrožena nebyla.

Jestliže by otvor byl větší, mohl by žár od motoru způsobit, že by nastala situace tzv. "červené čáry", která je řešena tak, že motor sám automaticky vypne. Pak by pro velitelku Eileen Collinsovou a její posádku nastala riskantní situace, která ještě nikdy nebyla v praxi odzkoušena. Musela by zvládnout nouzové přistání buď v Africe nebo mimo Kennedyho vesmírné středisko.

Do spalovací komory přivádí palivo stovky trubic, tak aby se kyslík a vodík smíchal ve správném poměru a vznítil. Po každém letu jsou trubice kontrolovány a pokud jsou zjištěny nějaké zeslabení nebo defekty jsou tyto jednoduše ucpány zlato-platinovými 'špendlíky' o rozměru 8". Protože těchto trubek je zde mnoho nemá taková oprava vliv na výkon celého motoru.

Inženýři v blízkosti děr v chladících trubicích objevily zbytky zlato-platiny, což je vedlo k domněnce, že se jednalo o ztracený špendlík. Zatím je nejasné, jak se tam dostal, proč se ztratil.

Inženýři, kteří připravují příští start raketoplánu, kterým bude Endeavour a měl by odstartovat 16. září nedávali do jeho systému žádné zátky, čímž je zaručeno, že tato záležitost se již nebude opakovat.

Stále neobjasněný je zkrat, ke kterému došlo pět sekund po startu, kdy se vypnuly důležité počítače, které dohlížejí na každý detail ve výkonu a chování dvou motorů. Každý z motorů však má počítač záložní a ty pracovaly bez přerušení. Tým pozemních specialistů začal hned v pátek kontrolovat řídící obvody motoru a hledal možnou příčinu zkratu.

(podle informací CNN z 30. 7. 1999 přeložil DH)