INFORMACE O MISI MARS PATHFINDER



Kosmicka sonda Mars Pathfinder na sve 203 milionu kilometru dlouhe ceste k Marsu plni vsechny ukoly temer bezvadne. V soucasne dobe se Mars Pathfinder nachazi 1.8 milionu kilometru od Zeme a cestuje rychlosti 3.2 km/s. Teplota a zasoba energie sondy zustava na ocekavanych urovnich pro tuto fazi mise.

Letovy tym hlasi, ze otazkou jsou pouze slunecni senzory na sonde. Na palube sondy je pet hlav slunecnich senzoru, dva pointuji podelnou osu sondy a tri jsou rovnomerne umisteny priblizne do kruhu a miri asi 105o od rotacni osy. Pata senzorova hlava, jednotka #4 na rotacni ose je zastinena nebo znecistena a neni pouzitelna. Senzor #5, ktery je take na rotacni ose poskytuje data o orientaci ke Slunci bezvadne, ale na nizsim napeti nez se ocekavalo. Zbyle tri senzorove hlavy pracuji dobre.

V soboru 7. prosince letovy tym v JPL radiove uploadoval modifikovany software do pocitace sondy, ktery primo na palube Pathfinderu pocita jeho orientaci, tak jako by senzor #5 pracoval normalne. Softwarovy balik se nainstaloval uspesne a letovy tym zajasal, kdyz uvidel jak perfektne pracuji ridici prvky zajistujici orientaci. Potom zacal tym pripravy na natoceni sondy smerem k Zemi tak, aby se vylepsilo telekomunikacni spojeni. V tom case se Pathfinder nachazel 58o od Zeme, coz je temer na hranici antennich moznosti. Protoze to bylo poprve, ridici stredisko nejdrive pootocilo o priblizne dva stupne propulsni modul (aby si overili, ze vsechno pracuje spravne) a teprve o tricet minut pozdeji, doslo k planovanemu pootoceni sondy o zbylych 20o.

"Manevr otaceni byl uspesne dokoncen v pondeli rano (12. prosince)," rika Brian Muirhead, letovy systemovy manager Pathfinderu. Ridici systemy tryskovych motoru a stabilizacniho systemu pracuji normalne a rotacni osa sondy je nyni orientovana 44o od Slunce a 37o od Zeme. Prijem dat se dle ocekavani zlepsil a my pokracujeme v komunikaci s Pathfinderem prenosovou rychlosti 1185 bps."

Jako dalsi manevr letovy tym planuje snizeni spinove rotace sondy z 12.3 rpm na 2 rpm. Manevr bude vykonan v nekolika nadchazejicich dnech, rika Muirhead. Prvni drahova korekce Pathfinderu se uskutecni podle planu 4. ledna 1997.