Vstup pro editory:
Vstup pro členy EAI
EAI E-MAIL VIDEOGALERIE ASTRO-FOTOGALERIE FOTOGALERIE PŘEDPLATNÉ KONTAKTY
Sdružení astronomů amaterů a profesionalů, kteří mají zájem o novinky v astronomii.(více...)

Expresní astronomické informace

Vyhledávání:

13.12.2017, 06:42 CET
Juliánské datum: 2458100.74
Brno - soumrak (9° ↓): 15h 55m UT
Brno - svítání (9° ↓): 5h 40m UT
Max.délka pozorování: 13.8 hod.
Novinky z astronomie
Dalekohled HST
Novinky z kosmonautiky
Komety a asteroidy
Stelární astronomie
X-ray astronomie

Východy a západy pro Brno v UT

(↑ 01:23) Měsíc (↓ 12:49)

Stáří (dny): 24.7

(↑ 06:45) Slunce (↓ 14:51)

Foto: SOHO

Webcam

CHMI aktuální počasí:
Mt Pa#2 ** Hradec Králové

ARCHÍV ČLÁNKŮ
(do r. 2003)

Hlavní stránka Astronomie X-ray Astronomie Kosmonautika Komety, asteroidy Dalekohled HST Sonda Galileo Sonda NEAR
POZOROVÁNÍ
CCD pozorování, Brno CCD DATEL Monte Pa #2 - info Hradec Králové - Martin Lehký Astro technika
Doporučujeme

Nejbližší zatmění Slunce a Měsíce
Astrofoto archiv - Halleyova kometa 1985/1986 Kometa Hale-Bopp Kometa Ikeya-Zhang
Zajímavé linky Eva Neureiterová
Komety,Meteory a další ČAS

EXPEDICE ZA RUSKÝM ZATMĚNÍM SLUNCE ZAČÍNÁ

Cesta vlakem. Foto: D. HanžlDlouho očekávaná a plánovaná expedice je tu. Předvčírem 24. července 2008 v časných ranních hodinách vyrazila 4-členná skupina ve složení Martin Lehký (řidič), Dalibor Hanžl, Petr Komárek a Petr Horálek autem za hranice k našim slovenským sousedům, kde se na žilinském nádraží setkala s manžely Skálovými a Matyášem Zetkem. Slovenští přátelé, bratranci Dano a Stano Sokolovi nás doplnili s příjezdem inkriminovaného vlaku z Bratislavy, na jehož konec byl před našima očima připojen skromný lehátkový vagón opředený jasnou azbukou na jeho bocích. S nelehkou, by? co nejméně náročnou bagáží se naše 9-ti členná skupinka prokázala zakoupenými lístky Žilina-Moskva (což je záslužná práce Stana) před očima dvou roztomile rusky mluvících paní průvodčích. Ty ještě před naším nástupem hadříkem očistily madla vlaku, což nás odrovnalo naprosto nejdříve. U nás v republice jsme tohle nikdy neviděli. A přesně s úderem 16:42 se kola lokomotivy roztáčí a celá souprava se pomalu rozjíždí na tolik vytouženou cestu do ruské země.
Jak na záchod v ruském vagonu. Foto: D. Hanžl.
Ještě toho dne se v třech třílůžkových kupé na konci vagónu snažíme pochopit styl povlečení a za doprovodu silného deště někteří konečně poznáváme krásu východního Slovenska. Poznáváme, že naši „soucestníci“ ve vedlejších dvou kupé napadla stejná šílenost jako nás a razí za ztemnělým Sluncem 1. srpna. Díky občasnému polojasnému charakteru počasí se nám odkrývá překrásný vysokotatranský masiv, který je shora ponořen do stratů, ale jinak ozářen zapadajícím Sluncem. Čím více nás vlak veze na východ, tím více nás překvapuje vysoká hladina řek a potoků. Ano, východní Slovensko trápí záplavy. A navíc tu stále prší. Některé obrazy jsou jako z večerních zpráv vytržené. Dřevěné lávky se boří pod náporem vody, rodinné zahrádky jsou pod hladinou, stejně tak i dětská fotbalová hřiště. Avšak rychle se stmívá a únava nás pomalu krotí.
Na nádraží v Moskvě. Foto: M. Lehký.
Já jsem v třílůžkovém pokoji s manžely Skálovými. Tam poprvé okouším vrchní lůžko a tak nějak s nepříjemným pocitem si uvědomuji, že jsem na něj moc vyrostl. Navíc se nemohu ani pořádně zvednout kvůli nízkému stropu, takže gymnastické polohy, do kterých se stahuji, bych vám rozhodně nepřál. A aby toho nebylo málo, okna nejsou otevírací a klimatizace moc nefunguje. Z nepochopitelných důvodů je nám stále zamykán záchod. Takže legrace tu skutečně je.

Přibližně kolem druhé hodiny ale přichází ty největší zážitky. Nejdříve přichází očekávaná kontrola pasů za silné venkovní bouře, kterou zazdívám humorem Miroslava Donutila ze sluchátek CD přehrávače. Při oželeném ukončení poslechu slyším hořečné sebevýtky Matyáše, který vcelku hlasitě svůj pas hledá. Vše dopadá dobře a po hrubé hodině přichází ten největší železniční zážitek. Po druhé, poněkud drsněji pojaté kontrole, se s námi vagon necitelně zvedá do výši a parta opláštěných techniků nám s baterkami za silného deště rozšiřuje podvozek na východní železniční dráhy. Usnout se nám daří až o přibližně další dvě hodiny. No, mezi námi puntičkáři jen o jednu, nebo? jsme též přibrali jednu hodinu přechodem do jiného časového pásma. Vlak se ještě půl hodiny drsně cuká napojováním dalších vagónů, nebo? odsud tento vlak dále pokračuje jako ukrajinský osobní vlak.

Další den, 25. července, nás vítá poměrně depresivní ukrajinská krajina se zataženou oblohou. Ráno navíc, což jsem prospal, krajinu ohrožovaly ještě větší záplavy než na Slovensku. Občas zasahovaly i do kolejí, z vody trčely kovové konstrukce a rozvodněná řeka byla opravdu divoká. Zpoždění vlaku se nesčítávalo …

Ale nebojte se, nebyl by to Dano Sokol, či Petr Komárek nebo neposledně Martin Lehký, alias Makalaki, aby bylo o legraci postaráno. Míč proti trudomyslnosti si sice nikdo nevzal, ale myslím, že není zapotřebí. Boj se zamčeným záchodem řeší Stano se svými kleštěmi (nevím, jestli paní průvodčí už pochopila, že nemá význam nám ten záchod zamykat, by? se řídí napsanými pravidly, podle nichž na záchod nikdo nesmí 20 min před a po zastávce; časová vzdálenost některých zastávek je přitom jen 30 minut). Dano část skupiny, která si nevzala poučné čtení, zasvěcuje do parádní detektivní hry a Makalaki s Daliborem při zjištění funkční zásuvky ve svém kupé promítá v notebooku klasický „Svéráz národního rybolovu“. Do této veselé nálady nám konečně pouštějí klimatizaci, ačkoliv při současné teplotě kolem 18 stupňů ve vagónu už to dělá radost snad jen eskymákům. Největší překvapení přináší stanice, na které jsme neměli dle harmonogramu vůbec stavět. Vlak brzdí na nevelkém nádraží, kde se zjevují (už v Ukrajině) prodávající bábušky ověnčené žlutými šátky a nabízí pívo, pirohy i jiné standardní zboží.

Večer se konečně dostáváme do krásnějších oblastí Ukrajiny a k magické ruské hranici zbývá nemnoho. Dokonce je i cirrovitě polojasné počasí s bouřemi u obzoru. Harmonogram slibuje příjezd do centra Moskvy (nádraží Kievskaja) 26. července v odpoledních hodinách. Vyhledání hostelu Lenin, který nás bude hostit po další 3 dny, snad zvládneme pomocí slavného moskevského metra a pak vzhůru za krásami „stalice Rusii“. Během pobytu nás navíc doplní i zbytek expedice – Petr Skalák se třemi přáteli. Pokračování bude následovat brzy.

(Petr Horálek, 26. 7. 2008)

Dalibor Hanžl, 26. 07. 2008, 14:58
Další články v kategorii Astronomie :
  •   V PONDĚLÍ 7. SRPNA VEČER VYJDE NAD ČESKÝ OBZOR ČÁSTEČNĚ ZATMĚLÝ ÚPLNĚK
  •   V SOBOTU 11. ÚNORA NASTANE POLOSTÍNOVÉ ZATMĚNÍ MĚSÍCE
  •   Meteorický roj Kvadrantidy zahájí rok 2017 bohatý na astronomické úkazy
  •   SUPERÚPLNĚK 14. LISTOPADU 2016
  •   V PÁTEK 16. ZÁŘÍ NASTANE POLOSTÍNOVÉ ZATMĚNÍ MĚSÍCE
  •   KDY LETOS NASTANOU MAXIMA METEORICKÉHO ROJE PERSEID?
  •   V PONDĚLÍ 9. KVĚTNA NASTANE VZÁCNÝ PŘECHOD MERKURU PŘED SLUNCEM
  •   MEZINÁRODNÍ TÝM VĚDCŮ ZACHYTIL PŘI ZATMĚNÍ SLUNCE NEJOSTŘEJŠÍ LETÍCÍ STÍNY
  •   GEMINIDY MAJÍ VELMI PŘÍZNIVÉ PODMÍNKY, V NOCI NA ÚTERÝ ZAZÁŘÍ PŘES 1000 METEORŮ
  •   NA STÁTNÍ SVÁTEK SV. VÁCLAVA SPATŘÍME ÚPLNÉ ZATMĚNÍ MĚSÍCE

• KOSMICKÝ TELESKOP VYFOTOGRAFOVAL MARS V DOBĚ, KDY BYL ZEMI NEJBLÍŽE
  • HST OBJEVIL REKORDNĚ VZDÁLENOU GALAXII
  • OBŘÍ KOSMICKÉ MRAČNO SE JAKO BUMERANG VRACÍ DO NAŠÍ GALAXIE
  • PRACHOVÉ SPIRÁLY KOLEM MLADÝCH HVĚZD MOHOU VYZRADIT PŘÍTOMNOST MASIVNÍCH PLANET

• Navštivte naši fotogalerii

Nejnovější snímek:
    Galaxie NGC 891. Fotografovano: 29. 9. 2017 1h 57m UT

Tyto stránky jsou optimalizovány pro rozlišení 1024x768 a využívají tyto technologie.