25.02.2017, 14:34 CET

KOSMICKÝ TELESKOP NASA OBJEVIL SUPERNOVY NA ŠPATNÉM MÍSTĚ A VE ŠPATNÉM ČASE

Neobvyklé supernovy: Kredit: HSTVědci byli fascinováni několika neobvyklými explodujícími hvězdami odvrženci, které objevili mimo obvyklé hranice svých galaxií. Nová analýza 13 supernov - včetně archivních dat z NASA Hubble Space Telescope - astronomům pomohla objasnit jak některé mladé hvězdy explodují dříve než by se čekalo. Hvězdy jsou odvrženy na pusté místo, daleko od svých hostitelských galaxií.

Podle vedoucího studie, Ryana Foley z University of Illinois je to složitá záhada dvojhvězdných systémů, slučování galaxií a párů černých děr, která začala v r. 2000, kdy byla první podivná supernova objevena. "Tento příběh je plný zvratů a překvapení", říká Foley. "Věděli jsme, že tyto hvězdy musí být daleko od zdrojů explozí jako supernovy a chtěli jsme zjistit, jak se do současného umístění dostaly."

Foley se domnívá, že umírající hvězdy se nějakým způsobem stěhují do míst posledního odpočinku. Aby tuto teorii potvrdil, studoval data z Lick Observatory v Kalifornii, W.M. Keck Observatory a Subaru Telescope na Havaji. Snažil se zjistit jak rychle tyto hvězdy cestují. Byl překvapen, když zjistil že umírající hvězdy se vedle sebe shromažďují přibližně stejnou rychlostí jako hvězdy, které byly vyhozeny z oblasti černé díry v centrální části naší Galaxie a to rychlostí více než 7 milionů km/h. Astronom pak svoji pozornost obrátil na stáří galaxií v oblastech kde supernovy překračují povolenou rychlost. Studium archivních snímků HST potvrdilo, že mnoho z nich jsou masivní eliptické galaxie, které jsou slučovány a nebo byly v nedávné době sloučeny s jinými galaxiemi. Jejich dráhy jsou poseté zbytky slučovaných galaxií. Další pozorování poskytlo nepřímý důkaz takových galaktických přiblížení a ukázalo, že jádra mnoha z těchto galaxií obsahovaly aktivní supermasivní černé díry poháněné srážkou. Mnoho z těchto galaxií také sídlí v hustých prostředích v srdcích kup galaxií, tedy v prostoru velmi vhodném ke slučování. Charakteristickým vodítkem byly silné prachové pásy táhnoucí se přes středy několika z galaxií.

Foley usuzuje, že poloha supernov ve starých galaxiích naznačuje, že původní hvězdy musí být také staré. A pokud hvězdy byly staré, pak musely mít společníky, kteří poskytly dostatek materiálu k vyvolání výbuchu supernovy.

Jak dvojhvězdný systém opustí hranice galaxie?

Foley se domnívá, že dvojice superhmotných černých děr ve slučovaných galaxiích může vytvořit gravitační prak a vymrštit binární hvězdný systém do mezigalaktického prostoru. HST pozorování ukazují, že téměř každá galaxie má masivní černou díru ve svém středu. Podle scénáře, který předpokládá Foley dojde k tomu, že poté, co se dvě galaxie sloučí, jejich černé díry migrují do středu nové galaxie a každá s sebou vezme shluk hvězd. Jak černé díry obíhají jedna kolem druhé, stále se přibližují, jedna z dvojhvězd v černé díře se dostane do těsné blízkosti druhé černé díry. Mnoho z takových hvězd bude odhozeno a tyto odvržené hvězdy budou dále žít jako dvojhvězdy a dokonce se budou nacházet ještě blíže u sebe než před kolizí.

"V galaxiích s jednou černou dírou se občas stane, že hvězda zabloudí příliš blízko k černé díře a nastane extrémní interakce," říká Foley. "V případě se dvěma černými děrami existují dva reservoáry hvězd potenciálně vtažených do těsné blízkosti černé díry. Pravděpodobnost, že hvězda bude odvržena se výrazně zvyšuje." Zatímco černá díra ve středu Galaxie může odvrhnout přibližně jednu hvězdu za století, binární superhmotná černá díra může odstrčit až 100 hvězd ročně.

Poté, co je hvězdný pár z galaxie odstrčen, hvězdy se pohybují k sobě blíže, protože dochází k jejich zrychlování na oběžné dráze. To urychluje proces stárnutí binárního systému. Dvojhvězdy pravděpodobně budou dva bílý trpaslíci, které jsou zapalovány zbytky po hvězdách. V konečné fázi se bílý trpaslíci dostanou tak blízko k sobě, že jeden z nich je roztrhán slapovými silami. Materiál zafunguje jako materiál z mrtvé hvězdy a to vyvolá explozi supernovy.
Čas potřebný k explozi jedné z takových vyvrhnutých hvězd je relativně krátký, asi 50 milionů let. Za normálních okolností tento druh dvojhvězd se slučuje velmi dlouhou dobu, pravděpodobně mnohem déle než je stáří vesmíru, tedy více než 13 miliard let.

"Interakce mezi černými děrami je jako když zkratujete pojistku," vysvětluje Foley.

Zatímco vědci se domnívají, že našli příčinu existence odvržených supernov, některé záhady zůstávají nevyřešeny. Například to, proč jsou supernovy neobvykle slabé. Tyto supernovy produkují oproti jiným supernovám více než pětkrát větší množství vápníku. Za normálních okolností má exploze supernovy dostatek energie vytvářet mnohem těžší prvky, jako je železo a nikl a to na úkor lehčích jako je vápník. Nicméně pro tyto atypické exploze se slučovací řetězec zastaví někde uprostřed a tak vzniká velké množství vápníku a velmi malé množství železa.

"Všechno směřuje ke slabým explozím," řekl Foley. "Víme, že tyto výbuchy mají nižší kinetickou energii a menší svítivost než běžné supernovy. Zdá se, že také mají méně vyvržené hmoty, zatímco energetičtější supernovy mohou celou vazbu hvězdy úplně zrušit.

Výsledky výzkumu se objeví 13. srpna v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

(podle STScI-2015-28 z 13. 8. 2015)